کمان
کمان
بهترین کفش کوهنوردی

انتخاب کفش کوهنوردی مناسب و معرفی ویژگی این نوع از کفش ها

اگر ورزش کوهنوردی ورزش مورد علاقه شما است یا قصد دارید آخر هفته را با دوستان خود به کوهنوردی بروید، کفشهای کوهنوردی باکیفیت مهمترین وسیله ای است که باید برای کوهنوردی با خود داشته باشید.

انتخاب کفش کوهنوردی مناسب

در کوهنوردی حداقل باید چند ساعت پیاده رویی کنید تا به دامنه و قله کوه برسید و بعد احساس سرزندگی کنید. اولین وسیله برای رضایت از کوهنوردی در شرایط جوی متفاوت، داشتن کفش مناسب کوهنوردی است. از پارچه های سبک رنگی تا طرح های و مدل های چرمی کفش های کوهنوردی گرفته همه برای کوهنوردی در شرایط مختلف در نظر گرفته شده است.

دو نکته برای انتخاب کفش کوهنوردی مناسب سبک و متناسب بودن کفش با فرم پا است. زیره کفش های کوهنوردی باید از موادی سبک و کفه کفش متناسب با پای شخص باشد تا شخص استفاده کننده در حال دویدن و راه رفتن به سرعت جابه جا شود و مشکلی نداشته باشد. به طور کلی برای انتخاب کفش های کوهنوردی باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • راحت
  • سبک
  • ضد تنفس
  • ضد آب
  • محکم
  • متناسب با فرم پا

محبوب ترین کفش کوهنوردی چه کفش هایی هستند؟

امتیازاتی که یک کفش کوهنوردی در اختیار استفاده کننده قرار بدهد سبب محبوبیت کفش خواهد شد. بهتر است به دنبال یک کفش راحت برای جابه جای کلوخ های زیر پایتان باشید. اگر برای کوهنوردی یک کفش پاشنه بلند را در نظر بگیرید پس باید منتظر تاول زدن در نقاط مختلف پا باشید حتی کفشی با کفه سفت نیز همین مشکل را برای شما به وجود خواهد آورد. پس در صورتی پا در کوهنوردی آسیب نمی بیند که کفش مناسب بپوشید.

برای خرید کفش مناسب کوهنوردی بعد از ظهر به فروشگاه بروید چرا که پا بعداز ظهر اندازه واقعی خود را نشان خواهد داد و برای امتحان کفش یک جفت جوراب نازک در پا داشته باشید. در ضمن کفش های کوهنوردی 400 تا 500 گرم و حتی کمتر برای کوهنوردی سریع مناسب تر هستند.

کوهنوردی با ریتم تند

کفش های کوهنوردی نسبت به سایر کفش ها سخت تر و سنگین تر هستند و علت سنگینی کفش ها حمایت بیشتر پا در کوهنوردی است.

کفش کوهنوردی در مقایسه با کفش پیاده رویی

اگر قرار است در شرایط جوی خاصی به کوهنوردی بروید انتخاب کفش از قبل برای شما مهمتر خواهد شد. اغلب مردم تصور کرده اند که برای کوهنوردی می توان از کفش های پیاده رویی استفاده کرد یا به عبارت دیگر استفاده از کفش های پیاده رویی مناسب برای کوهنوردی است. اما بر خلاف تصور اکثریت مردم کفش های پیاده رویی برای قدم زدن در زمین مسطح ساخته شده اند در حالی که کفش های کوهنوردی برای زمین ناهموار ساخته شده اند. هر چند که هر دو نوع کفش پا و مچ پا را به خوبی حمایت کرده اما کفش پیاده رویی

  1. از پا در مقابل زمین های ناهموار محافظت نخواهد کرد.
  2. چون خشک است کشش ندارد و خیلی سریع می شکند.
  3. گرم و بادوام هم نیست.

برخی افراد علاقمند به خرید کفش های کوهنوردی سنگین و بسیار سفت هستند که خرید چنین کفش های کوهنوردی نیز غیرمجاز و ممنوع است. خوشبختانه کفش های کوهنوردی تولید شده توسط تولیدکنندگان مواد و طراحی اش مورد پسند کاربران قرار گرفته است.

برای متوجه شدن علت ممنوعیت پوشیدن کفش های سنگین و سخت برایتان مثالی آورده ایم. مثلا یک کوهنورد که بهطور متوسط به کوهنوردی می رود با انتخاب یک جفت کفش کوهنوردی بیشتر از کوهنوردی لذت می برد زیرا به راحتی فراز و نشیب های کوه را پشت سر خواهد گذاشت.

ورزش نشاط آور کوهنوردی

کفشهای کوهنوردی سنگین تر و سخت تر فقط زمانی لازم است که شخصی بخواهد به مدت طولانی مثلا برای چندین شبانه روز مشغول به کوهنوردی باشد تا پاهایش در مسیر طولانی محافظت شود. به جزء کفش های کوهنوردی، چکمه های کوهنوردی هم مناسب برای شرایط برفی و بارانی است و پا را گرم تر نگهداری خواهد کرد.

ویژگی های لازم برای کفش کوهنوردی

در سال های اخیر کفش های کوهنوردی محبوبیت بیشتری در بین مردم پیدا کرده است. با توجه به استقبال مردم از کفش های راحتی و کتانی متوجه محبوبیت کفش های کوهنوردی خواهید شد. ویژگی های لازم برای کفش های کوهنوردی شامل راحتی، سبکی، خشکی، انعطاف پذیری و بسته بندی آسان کفش است. کفش های کوهنوردی نرم و منعطف هستند و شکسته نخواهند شد. کفش های سبک کوهنوردی مناسب برای زمین های هموار و آب و هوای خشک هستند.

کفش های سبک برای انجام کوهنوردی

مهمترین ویژگی برای کفشهای کوهنوردی کیفیت و تناسب کفش است. باید پاشنه کفش راحت باشد و فضای کافی را برای پای شما داشته باشد. منظور از فضای کافی فضای مناسب برای انگشتان پا در حالت عادی و در زمان تورم پاها است تا اگر در زمان کوهنوردی پاهایتان متورم شد کفش پای تان را اذیت نکند. با توجه به نوع طراحی کفش معمولا سایز کفش های کوهنوردی بزرگ تر از کفش های معمولی هستند و چنانچه در حال خرید آنلاین کفشی از نوع کوهنوردی هستید حتما به اندازه دقیق کفش دقت کنید. در خرید حضوری کفش های کوهنوردی بعد از پوشیدن کفش مچ پا را در کفش بچرخانید و قدم بزنید که مبادا کفش باعث ناراحتی پای شما شود.

همچنین برای خرید کفش های کوهنوردی حوصله به خرج دهید تا کفش مناسب خود را بیابید. یک نکته که نباید در زمان خرید کفش های کوهنوردی از آن غافل شد؛ جوراب مناسب است. جوراب نامناسب باعث تعریق شدید پا، ساییدگی و تاول خواهد شد. پس در حالی که قصد خرید کفش های کوهنوردی را دارید یک جفت جوراب مناسب را بپوشید.

نکاتی برای خرید کفش کوهنوردی

پیمودن و فتح کردن کوه ها یک ورزش شاد و شگفت انگیز است، اما آیا پایتان مثل خودتان شگفت زده شده است؟

برای کوهنوردی باید بیشتر به خرید کفش (کوهنوردی) توجه شود چرا که عضلات پا بیشتر از سایر عضلات درگیر ورزش کوهنوردی هستند. در ادامه به برخی نکات در مورد کفش های کوهنوردی اشاره کرده ایم که باید قبل از خرید بدانید.

یک نمونه کفش مناسب کوهنوردی

  • سبک بودن:

سبک بودن کفش های کوهنوردی سبب حرکت و جابه جایی سریع شما خواهد شد و در زمان حمل کفش ها دچار مشکل نخواهد شد. فقط در صورتی از کفش های سنگین کوهنوردی استفاده کنید که مسیر سخت و طولانی باشد.

  • جنس خوب:

ظاهر بین باشید و به شکل و جنس کفش ها دقت کنید. پارچه و جنس مناسب باعث راحتی و نرمی پا خواهد شد. کفش های کوهنوردی معمولا از جنس زیر هستند.

  1. مصنوعی :

اغلب کفش های کوهنوردی جنس مصنوعی از پلی استر یا نایلون هستند که در زمان خیس شدن به راحتی شکسته خواهند شد زیرا مقاومت کمی در مقابل آب دارند.

  1. نیمه چرم:

اغلب از ترکیب چرم و مواد مصنوعی است که با وجود قابل تنفس بودن در مقابل آب دوام کمی دارد.

کفش های نیمه چرم کوهنوردی

  1. تمام چرم:

بیشتر کفش های کوهنوردی از چرم کامل بوده و دارای دوام بالا و قابل تنفس هستند.

  • طراحی:

طراحی کفشهای کوهنوردی  بهتر است متناسب با فرم و نحوه گام برداشتن شما باشد.

  • سایز و اندازه:

برای انتخاب کفش مناسب خود، کفش را بپوشید و امتحان کنید تا سایز مناسب خود را بیابید. سعی کنید زمان امتحان کردن کفش پاهای خود را جابه جا کنید تا کوچکتر از کفش سایز پایاتان نباشد.

  1. جابه جای انگشتان پا را حتما انجام دهید زیرا امکان تورم انگشتان پا در کوهنوردی وجود دارد.
  2. پاشنه کفش در جای خود قرار گرفته باشد تا پا ورم نکند.
  3. با بستن و انداختن کفی در کفش پا راحت باشد.
  • آزمایش:

هیچ وقت کفش  را از جعبه بیرون نیاورید مگر برای انجام کوهنوردی به همین دلیل حتما در زمان خرید کفش های تان را با پوشیدن آزمایش کنید.

یک نمونه دیگر از کفش های مناسب کوهنوردی

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

ما را در اینستاگرام دنبال کنید .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتاقانه در انتظار نظرات شما هستیمفرم نظرسنجی
+