کمان
کمان
انواع چوب ماهیگیری

چوب ماهیگیری به همراه معرفی انواع آن بر اساس جنس وکاربرد

یکی از لوازم بسیار مهم و ضروری که در هنگام ماهیگیری به آن نیاز دارید، چوب ماهیگیری است که انتخاب مناسب آن اهمیت زیادی در کیفیت کار شما خواهد داشت. اگر چوب ماهیگیری که انتخاب می­کنید، استاندارد و با کیفیت نباشد در این صورت این امکان را به شما نخواهد داد که ماهی صید کنید و پولی را هم که بابت صید ماهی پرداخته­اید، دور ریخته می­شود.

هنگامی که قصد خرید چوب ماهیگیری را دارید، باید چند نکته را مد نظر داشته باشید که کجا قصد صید داشته و چه نوع ماهی را صید خواهید کرد. خیلی مهم است که چوبهای ماهیگیریرا متناسب با نوع ماهی انتخاب کنید و زمانی که با پاسخ به این سوالات اقدام به خرید چوب ماهیگیری کنید، انتخاب شما آسان­تر خواهد شد.

چوب ماهیگیری

امروزه با توجه به نیاز روزافزون افراد به لوازم ماهیگیری و افزایش تعداد علاقه­مندان به صید ماهی، چوب ماهیگیری در انواع متنوعی برای صید در دریا و رودخانه و صید ماهی­های بزرگ و کوچک و… تولید شده و به بازار عرضه می­گردند.

به همین دلیل نیز شما هم با توجه به نیاز خودتان و درنظرگرفتن تمام این موارد که شامل، نوع صید و نوع طعمه و محل صید می­شود، می­توانید به راحتی چوبهای ماهیگیری مناسب خود را پیدا کنید که کمان نیز در این زمینه می­تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

ویژگی های چوب ماهیگیری

حال در رابطه با چوبهای ماهیگیری باید بگوییم که یک میله بزرگ و انعطاف­پذیری است که دارای شکل و ظاهر و جنس­های گوناگونی می­باشد. چوب ماهیگیری به این صورت طراحی گشته که یک نخ که دارای قلابی برای نگه­داری ماهی می­باشد به آن متصل است و طعمه­ای در آن قرار داده و به دورن آب می­اندازند، تا ماهی به دام افتد.

بر روی بدنه چوب ماهیگیری قسمت­هایی وجوددارد، به نام­های میله ماهیگیری، دسته، حلقه عبور نخ و محل نصب چرخ و همچنین فیکسر. هنگامی که وارد دنیای ماهی­ها شوید و در رابطه با نوع زندگی آن­ها اطلاعات کسب کنید، به پیچیدگی زندگی ماهی­ها پی خواهید برد. برخی از آن­ها در آب­های عمیق دریا شناور بوده و برخی دیگر نیز در آب­های کم عمق زندگی می­کنند.

ویژگی های چوب ماهیگیری

انتخاب هدفت در ماهیگیری :

هزاران ماهی در انواع مختلفی وجود دارند که از لحاظ نوع غذا، محل زندگی در آب شور و شیرین، میزان سرعت حرکت با هم تفاوت دارند. بنابراین اولین کاری که در هنگام ماهیگیری باید انجام دهید، انتخاب هدفتان است که از کدام آب و یا دریا و دریاچه می­خواهید شروع کنید، همانطور که گفتیم این کار انتخاب شما را در خرید چوب ماهیگیری مناسب راحت­تر خواهد کرد.

  چوب­های ماهیگیری که بیش­تر برای افراد حرفه­ای و کار کشته در این زمینه طراحی گشته­اند، مقداری سنگین می­باشند که این چوب­ها تخصصی­تر هستند و در تعادل نگه­داشتن آن­­ها برای یک فرد تازه­کار می­تواند کار سختی باشد.

هرچند چوب­هایی نیز هستند که بسیار نازک و سبک بوده و قادر به نگه­داری برخی از ماهی­های بزرگ نمی­باشند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید که کمان قصد دارد کاربران خود را با انواع چوب ماهیگیری و کاربرد­های آن آشنا سازد.

انواع چوبهای ماهیگیری بر اساس جنس

چوب ماهیگیری فایبرگلاس:

چوب ماهیگیری فایبرگلاس یکی از جنس­های بسیار خوب چوب­ها هستند که انعطاف­پذیر بوده و از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار می­باشند. افرادی که به تازگی وارد عرصه صید ماهی شده­اند، پیشنهاد می­کنم که از این چوب­ها استفاده کنند که برای صید ماهی­های متوسط بسیار مناسب و کاربردی هستند.

انواع چوبهای ماهیگیری بر اساس جنس

چوب ماهیگیری بامبو:

چوبهای ماهیگیری بامبو یکی از جنس­های محکم و قدیمی می­باشد که در گذشته محبوبیت بسیاری در بین صیادان ماهی داشته است. بیش­تر در اوایل قرن 19 از این نوع چوب­ها استفاده می­کردند و از انعطاف­پذیری بالایی برخوردار هستند که کارکردن با آن کمی مشکل است. البته امروزه نیز بیش­تر ماهیگیرانی که در این زمینه تخصص دارند، ترجیح می­دهند از چوب ماهیگیری بامبو استفاده کنند.

انواع چوب‌های ماهیگیری بر اساس کاربر

چوبهای ماهیگیری کاسی:

از این نوع چوب­ها افرادی استفاده می­کنند که می­خواهند به صید ماهی­های رودخانه­ای همانند ماهی­های کپور، کلبو، ماهی سفید بروند. جنس چوبهای ماهیگیری کاسی از فیبر کربن ساخته شده است

چوبهای ماهیگیری پشه:

ماهیگیران می­توانند برای صید ماهی از دریاچه و رودخانه از چوب ماهیگیری پشه استفاده کنند که از جنس فایبرگلاس و کربن می­باشد و در انواع گوناگونی نیز به بازار عرضه می­گردد.

انواع چوب‌های ماهیگیری بر اساس کاربر

چوب ماهیگیری ساحلی یا تلسکوپی:

نوع دیگری از چوب­های ماهیگیری هستند که برای صید ماهی­های دریایی به کار گرفته می­شوند و از جنس الیاف کربن ساخته شده و طول آن­ها نیز به اندازه 330 تا 500 متر است که به آن­ها چوبهای ماهیگیری ساحلی می­گویند.

چوب ماهیگیری اسپینینگ:

از کاربرد­های چوب ماهیگیری اسپینینگ صید ماهی­های رودخانه­ای و ماهی قزل آلا می­باشد که این چوب را نیز از جنس کربن و فایبرگلاس ساخته و طراحی کرده­اند و طول آن از 180 تا 330 سانتی­متر می­باشد.

اسپینیگ دریایی:

اسپینیگ دریایی برای صید ماهی­های بزرگ و سنگین مورد استفاده قرار گرفته و ماهیگیران در سواحل و قایق با استفاده از آن به شکار ماهی می­روند. طول چوب اسپینیگ دریایی 210 تا 330 سانتی­متر می­باشد.

نکات ضروری در هنگام خرید یک چوب ماهیگیری

طول چوب ماهیگیری:

یکی از نکاتی که در هنگام خرید چوب ماهیگیری باید به آن دقت داشته باشید، طول آن می­باشد که بر اساس نوع چوب و انواع آن که وب­سایت کمان به شما عزیزان معرفی کرده است، متفاوت می­باشد.

25 4 چوب ماهیگیری به همراه معرفی انواع آن بر اساس جنس وکاربرد

همانطور که گفتیم قبل از اینکه بخواهید نوع چوب و طول آن را انتخاب کنید لازم است که به محل صید و نوع ماهی نیز توجه داشته باشید و متناسب با آن اقدام به خرید کنید. البته این نکته را هم متذکر شویم که میزان مهارت شما و کیفیت کارتان نیز در انتخاب و خرید چوبهای ماهیگیری تاثیر دارد. افرادی که تازه­کار هستند، بهتر است که از چوبهای ماهیگیری کوتاه­تر استفاده کنند که برایشان راحت­تر خواهد بود و کنترل بیش­تری خواهند داشت.

وزن پرتاب:

از جمله عواملی که نشان­دهنده وزن طعمه و ریسه می­باشد وزن پرتاب چوب است که باید به گونه­ای باشد که در هنگام پرتاب کردن چوب نشکند.

اکشن:

چوبهای ماهیگیری که در انواع مختلف و اندازه­های گوناگون تولید می­شوند از اکشن متفاوتی نیز برخوردار هستند، منظور از اکشن چوب، همان میزان خم­شدن چوب است که به دو نوع اکشن تند و اکشن کند طراحی گشته­اند. منظور از اکشن کند این است که چوب­ها قابلیت خم­شدگی زیادی داشته و از قسمت نوک چوب تا دستگیره خم می­شوند و اکشن تند نیز به منظور خم­شدن چوب تا یک سوم انتهایی می­باشد.

خریدچوبهای ماهیگیری

کلام آخر

وب­سایت کمان در این مقاله سعی داشته کاربران خود را در هنگام خریدچوبهای ماهیگیری مناسب و باکیفیت راهنمایی سازد تا افراد مبتدی تا حرفه­ای در هنگام صید ماهی دچار مشکل و سختی نشوند. همانطور که در این مطلب اشاره شد، چوبهای ماهیگیری در انواع مختلفی یافت می­شود که با توجه به موارد نام برده شده در این مقاله می­­توانید چوب موردنظر خود را بیابید. از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم.

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

ما را در اینستاگرام دنبال کنید .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتاقانه در انتظار نظرات شما هستیمفرم نظرسنجی
+