قایق و قایق موتوری در انواع مختلفی وجود دارند. شما میتوانید طیف گستردهای از آنها را در بازار مشاهده کنید. این وسایل نقلیه کوچک، سوپر قایقها و آبنماها و …. از مواد مختلف تولید میشوند و هدایت آنها به وسیله سیستمهای پیشرفته مختلف صورت میگیرد.
این قایقها به صورت معمول از حرکت سریعی برخوردار هستند و در ساخت آنها از بادبان استفاده نشده است تا به وسیله باد به حرکت دربیایند. در ادامه مطلب انواع موتور این قایقها و ویژگیهای منحصر به فرد آنها را مورد بررسی قرار میدهیم.
مزایایی استفاده از قایق موتوری
این نوع قایقها نسبت به نوع موتور خود از تنوع و انواع مختلفی برخوردار هستند. موتورهای این قایقها در انواع بنزینی، الکتریکی و دیزلی موجود هستند. در بین آنها معمولاً استفاده از موتورهای الکتریکی یا برقی به دلیل سر و صدای کمی که دارند به ویژه برای ماهیگیری و تفریح از محبوبیت بالایی برخوردار است.
قایقهایی که دارای موتور الکتریکی هستند از توانایی چرخش بر روی آب برخوردارند که این ویژگی در موتورهای بنزینی و دیزلی وجود ندارد.
این وسایل نقلیه این امکان را در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید با سرعت دیوانهوار بر روی سطح آب حرکت کنید و توجه تمامی افرادی که در حال آفتاب گرفتن در ساحل هستند را به خود جلب کنید. یا اینکه از فضایی آرامشبخش در میان آبها همراه با تابش خورشید لذت ببرید و به قسمتهای مختلف دریا دسترسی داشته باشید.
از مزایای دیگر قایق موتوری میتوان به تنوع آنها در شکل، مدل و کارایی اشاره کرد. تا جایی که اگر شما به دنبال هیجان هستید و یا میخواهید همراه با خانواده خود از یک فضای آرامشبخش برخوردار شوید تنوع این نوع قایقها باعث میشود تا بتوانید بر اساس نیاز خود هر کدام از آنها را انتخاب کنید.
این وسایل نقلیه همچنین به شما این امکان را میدهد تا بر روی آبهای کم عمق حرکت کنید و به سمت جزایر کوچک و دورافتاده بروید.
از آنجایی که در موتورهای الکتریکی سیستم احتراق وجود ندارد و مکانیزم چرخش که در داخل قایق نصب میشود سر و صدای خیلی کمی تولید میکند، از عملکردی آرام برخوردار هستند. به همین دلیل میتواند برای مسافران خود آرامش را به ارمغان بیاورد.
موتورهای برقی این وسایل نقلیه همچنین گازهای اگزوز تولید نمیکنند و به محیط زیست آسیب نمیرسانند.
اطلاعات اولیه در مورد قایق موتوری
چیزی که باعث ایجاد تفاوت بین قایقهای معمولی و یا موتوری میشود نحوه طراحی قسمت جلو (کمان) و قسمت عقب (استرن) آنها است. قسمت بعدی به بدنه قایق و در واقع کف آن مربوط میشود.
علاوه بر این موارد هر قایق دارای قطعات منحصر به فرد با نامهای دریایی مختص به خود است. که قبل از بیان کردن انواع قایق و کشتیهای موتوری بهتر است یک نگاه کلی به اجزای اساسی و سیستمهای تشکیلدهنده آنها داشته باشیم.
انواع سیستمها و اجزاء به کار گرفته شده در قایق و کشتیهای موتوری
به صورت کلی قایق موتوری از چند سیستم پیشرانه مختلف برخوردارند که عبارتاند از:
-
درایوها از ورودی مستقیم
این قسمت یک سیستم محرک ورودی مستقیم به شمار میآید که اجزای تشکیلدهنده آن، موتور بنزینی یا دیزلی، شافت فلزی و پروانه است. موتور در داخل قایق نصب میشود. به وسیله شافت ثابت که نصب آن به روش ویژهای در بدنه انجام شده است، پروانه خارجی به موتور متصل میشود. در زمانی که موتور شافت به چرخش بیفتد پروانه نیز شروع به چرخش میکند و قایق را به وسیله آب به حرکت درمیآورد.
-
مادربرد / قایق (استریندوز)
یک سیستم ورودی / خروجی است که استریست نامیده میشود. این سیستم از یک موتور و یک واحد درایو قایق تشکیل میشود. موتور درون بدنه نصب میشود، در صورتی که نصب واحد درایو که از گیربکس، مکانیسم فرمان و پروانه تشکیل شده است به صورت خارجی صورت میگیرد.
در زمان چرخش اسکیپر فرمان، کل واحد درایو به چرخش درمیآید. و به همین دلیل قایق موتوری نیز به چرخش در میآید.
-
درایوهای غلاف
یک سیستم پیشرانه تقریبا جدید است که بیشترین کاربرد را در صنایع دستی تفریحی دارد. نصب آن در زیر قایق و به یک واحد درایو صورت میگیرد. درایوهای غلاف برخلاف تنظیمات ورودی / خروجی در کف بدنه قایق قرار میگیرد. آنها توانایی چرخش مستقل را دارند که این امر زمینه کنترل بهتر کشتی را فراهم میکند.
معرفی انواع قایق موتوری
قایقها و کشتیهای موتوری دارای شکل و اندازههای مختلف و متنوعی هستند. از انواع کوچک این قایقها میتوان قایقهای موتور غلاف و یا قایقهای بادی و یا شخصی را نام برد. در مورد کشتی و قایقهای تفریحی بزرگتر نیز میتوان به قایق بادبانی مگا اشاره کرد. در ادامه مطلب به چند نوع مختلف از قایق و کشتیهای موتوری اشاره میکنیم.
-
قایق باس
قایقهای باس بیشترین کاربرد را برای ماهیگیری در آبهای شیرین دارند. آنها دارای یک تخته آزاد و همچنین عرشه مسطح هستند و یک گزینه عالی برای ماهیگیری در دریاچههای داخلی و رودخانهها به شمار میآیند.
قایق موتوری باس از یک موتور با کارایی بالا و همچنین تجهیزات ویژه برخوردار است که این امر باعث گران قیمت شدن این نوع قایق شده است.
-
قایق خلیج
این نوع قایقها قدیمیترین نوع قایق هستند که از آن برای ماهیگیری در آبهای کمعمق و سواحل و یا در نزدیکی سواحل استفاده میشود.
قایق خلیج از 18 تا 24 فوت طول برخوردار است. در تولید و ساخت آنها از جنس فایبرگلاس استفاده میشود و معمولا آنها را مناسب ماهیگیری در آبهای شور طراحی و تولید میکنند.
-
قایق با کارایی بالا
این نوع قایق برای بهره گرفتن هر چه بیشتر از کارایی و سرعت در کنار یکدیگر ساخته شدهاند. در طراحی و ساخت آن سعی میشود قایق وزن مناسبی داشته باشد تا بدین وسیله سرعت آن افزایش پیدا کند.
از ویژگیهای این قایق موتوری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- برخورداری از 2-6 کابین و صندلی برای مسافران خود
- برخورداری موتور آن از یک سیستم درایو درونی
- طول 25-60 فوت
- برخورداری از حمل و نقل سریع، قدرتمند و آسان که باعث مناسب شدن آنها برای مسابقه و مسافرتهای سریع شده است.
-
قایق عرشه
این نوع قایق از یک عرشه با طراحی v شکل برخوردار است و از سرعت و عملکرد بالایی نسبت به سایر قایقها برخوردار است.
جنس این نوع قایق موتوری از فایبرگلاس آلومینیومی است و یک گزینه ایدهآل برای تفریح کردن زوج و خانوادهها محسوب میشود.
محصولات مرتبط :
مقالات مرتبط :
ما را در اینستاگرام دنبال کنید .