کمان
کمان
مقایسه تفنگ بادی 4.5 با 5.5

بررسی و مقایسه تفنگ بادی 4.5 با 5.5

یکی از مهم ترین دغدغه ها برای کسانی که قصد خرید تفنگ بادی شکاری را دارند، انتخاب و مقایسه تفنگ بادی 4.5 با 5.5 می باشد. این دو ممکن است صرفا روی یک عدد که در درجه اول شاید برای بسیار از شما گنگ باشد، با هم تفاوت داشته باشند، اما جزئیات بیش از چیزی است که فکرش را می کنید می تواند روی نتیجه کار تاثیر بگذارد.

اگر شکارچی حرفه ای هستید و در طبیعت گردی، همواره با خود تفنگ بادی به همراه دارید، این مقاله می تواند به شما کمک کند. اول بهتر است شناخت کلی نسبت به مفاهیم کالیبر، قطر لوله تفنگ، ضخامت گلوله و ابعاد آن داشته باشید.

در دنیای اسلحه و مهمات، اعداد حرف اول را می زنند. تفاوتی ندارد که اسلحه شما شکاری است یا نظامی، یک سری مشخصات فنی دارد که لازم است در مورد آن اطلاعات داشته باشید. چون در درجه اول شناخت در مورد سلاح و مهمات یک اصل اساسی کارکرد با آن ها است. از طرفی تمامی تفنگ ها در مسابقات و تیراندازی های روتینی که ممکن است افراد در طی شکار انجام دهند، نیاز به گلوله خواهند داشت که قطر این گلوله ها با رقم کالیبر مشخص می شود. در نتیجه کالیبر، در دایره واژگان مقایسه تفنگ بادی 4.5 با 5.5 یک اصل مهم است.

تصویر انواع تیر های تفنگ بادی

منظور از کالیبر چیست؟

کالیبر در واقع، واحد اندازه گیری ضخامت لوله یا همان جان لوله است که در مدل های مختلف، با اعداد متفاوت شناخته می شود. جالب است بدانید که در پرفروش ترین اسلحه نظامی دنیا یعنی کلاشینکف یا همان AK47، عدد کالیبر 7.62 است. در مورد اسلحه های بزرگ تر و خاص تر به طبع این عدد بالاتر می رود. البته در مورد مدل های غیرنظامی و سری های شکاری، این قطر با گیج یا همان Gage شناخته می شود. چون هر چه کالیبر باریک ترشود، عدد گیج بزرگ تر خواهد شد. البته برای گلوله ها تعاریفی مانند وزن، شاخص حرکتی، متریال، جنس و آلیاژ نیز اهمیت دارد.

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است کالیبر یک شاخصه یکتا نیست و قطر هر اسحله که کالیبر های مشترکی دارند، با دیگری فرق ندارد، گاهی ممکن است گلوله یک اسلحه از یک برند دیگر، به راحتی روی برند متفاوت قابل استفاده باشد. البته در این مورد نیز تعاریف آنقدر جزئی است که ترجیح می دهیم بیش از این به حاشیه های مسائل نپردازیم.

در نهایت باید بگوییم که در تفنگ های ساچمه زن، مدل های پی سی پی و همین طور سری های بادی، قطر لوله همان کالیبر خواهد بود. انواع کالیبر ها برای سلاح های نظامی و شکاری هم متفاوت خواهد بود. مثلا در اسلحه های شکاری گلوله زن، کالیبر 7.62 به کالیبر 308 معروف بوده و این در مورد مدل هایی با کالیبر کوچک تر یا همان تفنگ بادی 4.5 با 5.5 متفاوت خواهد بود.

بررسی تفنگ بادی 4.5 با 5.5

همان طور که تاکنون متوجه این مسئله شده اید، هر دوی این اسحله ها صرفا در کالیبر گلوله با هم متفاوت هستند. وقتی در مورد فرق های تفنگ بادی 4.5 با 5.5 صحبت می شود، موضوع اصلی همان خروجی و میزان ضخامت گلوله خواهد بود که در مدل هایی با کالیبر بالاتر، تخریب به مراتب بهتر خواهد بود.

اسحله عملکرد قدرتمند تری دارد و اگر شما قصد شکارهای بزرگ را دارید، به طبع باید کالیبر خود را برای اسلحه ای که قصد دارید انتخاب کنید بالاتر در نظر بگیرید. از یک روی دیگر، یک مشکل هم در کالیبر های بزرگ وجود دارد که در بخش مختص به خودش در مورد آن به صورت مفصل صحبت می کنیم.

تفنگ بادی 4.5 بصورت کامل

آشنایی با کالیبر 4.5 در تفنگ های بادی

در حال حاضر و در بازار جهانی برای انواع تفنگ های شکاری، کالیبر 4.5 یکی از محبوب ترین، متداول ترین و پراستفاده ترین ها است. ساچمه تفنگ های بادی 4.5 یا همان مدل های 0.177 قدرت شلیک با بیشترین نرخ سرعت و استفاده حداکثری از توان سلاح شکاری را دارد. در صورتی که علاقه مند به شرکت در مسابقات تیراندازی، هدف زنی و همین طور شکار های کوچک و پرندگان هستید، این تفنگ می تواند برای شما بهترین، ایده آل ترین و البته کم دردسر ترین انتخاب باشد. بخصوص در بازار ایران خرید تفنگ بادی 4.5 معمولا یکی از آسان ترین کار ها است.

از طرفی سرعت اولیه این ساچمه به گونه ای است که نرخ حرکت فوق العاده ای دارد و می تواند به پرندگان کوچک، پیش از این که حرکت کنند برسد. در مقابل یک توصیه به شما خواهیم داشت. در صورتی که مایل به شکار حیوانات بزرگ تر هستید، به هیچ عنوان از کالیبر 4.5 استفاده نکنید. زیرا نمی تواند موجب مرگ یکباره آن ها شود بلکه صرفا حیوان را دچار جراحت می کند که این کاملا غیرانسانی و غیراخلاقی است.

طیف وزنی این گلوله ها نیز بسیار پایین و حتی گاهی 7 گرین است. هرچه فاصله شلیک شما بیشتر باشد، کالیبر پایین تر پاسخگویی بهتری خواهد داشت. شاید در مقایسه تفنگ بادی 4.5 با 5.5، این موضوع اهمیت ویژه ای داشته باشد. توانایی شلیک در بالاترین نرخ سرعت و همین طور امکان استفاده برای موجودات کوچک جثه، از جمله بزرگ ترین امتیازات و مزیت های بهره گیری از این کالیبر می باشد.

تفنگ بادی 5.5 کامل رنگ قهوه ای

آشنایی با کالیبر 5.5 در تفنگ های بادی

در ادامه روند مقایسه تفنگ بادی 4.5 با 5.5، لازم است اشاره ای جامع داشته باشیم که یک کالیبر معروف و شناخته شده دیگر. اگر تاکنون یک بار هم با این تفنگ ها کار کرده باشید، احتمالا می دانید که دو کالیبر تفنگ بادی 4.5 با 5.5 از جمله رایج ترین، روتین ترین و مورد استفاده ترین ها هستند. کالیبر 5.5 یا همان 0.22، در واقع طول و وزن بیشتری نسبت به مدل 4.5 دارد.

مزیت کلیدی و اصلی این کالیبر، مطابق انتظار اثرگذاری بهتر روی اجسام مستحکم تر و موجودات قوی تر است. قدرت تخریب این ساچمه بالا است. البته مشکل کلیدی که سبب می شود این قدرت تنها مزیت نباشد، وزن و توان حرکتی آن خواهد بود. دقت در برد مشکلی است که بیشتر کاربران تفنگ های بادی 5.5 با آن دارند.

البته این کالیبر شوک مناسبی هنگام برخورد دارد و پیشنهاد می شود که برای شکار حیوانات بزرگ تر از آن استفاده شود. استفاده از این کالیبر برای حیوانات کوچک تر و پرندگان نه تنها جالب نیست، بلکه می تواند اثر به شدت تخریبی روی آن ها بگذارد و می توان گفت که شکار شما کاملا بی نتیجه است.

ضمنا در تمامی این موارد این ساچمه ها معمولا در تفنگ های بادی به شکل نوک تیز و یا سر گنبدی ساخته می شوند تا به خوبی وارد جسم و یا بافت گوشت شوند. طبق عرف همیشه، این کالیبر نیز از وزن 13 گرین شروع شده و تا 33 نیز می رسد. البته که هر چه وزن ساچمه ها پایین تر باشد، سرعت افت آن ها نیز کم تر خواهد شد.

ساچمه نوک تیز تفنگ بادی

کالیبر 5 چیست؟

شاید برای شما سوال باید که آیا کالیبری ما بین این دو نیز وجود دارد که بتوان از آن استفاده کرد؟ در این صورت شما باید به سراغ کالیبر 5.0 بروید که البته مزایای هر دو را در بر می گیرد. سرعت بالاتر نسبت به کالیبر 5.5 و قدرت تخریب بهتر در مقایسه با کالیبر 4.5 از جمله اساسی ترین و مهم ترین مزیت های این عدد است. اما مشکل در یافتن این کالیبر و خرید گلوله برای آن است.

تفنگ های کم تری با این کالیبر در بازار ایران یافت می شوند و معمولا محدودیت های زیادی پیش و روی کسانی قرار دارد که حتی تفنگ های کالیبر 5.0 را خریداری می کنند. کمبود گلوله، لوازم جانبی و اکسسوری و قطعات از جمله اساسی ترین و مهم ترین مواردی است که باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. در صورتی که مایل به استفاده از این طیف گلوله هستید، پیشنهاد می کنیم که بار دیگر بخش های آشنایی با تفنگ بادی 4.5 با 5.5 را بخوانید تا در این مورد به یک تصمیم درست برسید.

جعبه ساچمه تفنگ بادی 4.5

بررسی کامل فرق های تفنگ بادی 4.5 با 5.5

در ادامه بالاخره پس از حاشیه و همین طور مقدمه چینی در مورد مقایسه تفنگ بادی 4.5 با 5.5، کمی در خصوص ویژگی ها و تفاوت هایی که می تواند موجب انتخاب یکی از این مدل ها شود صحبت خواهیم کرد. بخصوص اگر در بازار ایران قصد انتخاب یک تفنگ بادی حرفه ای را دارید، اگر نمی خواهید کلاه سرتان برود، پیشنهاد می کنیم که با تمام مفاهیمی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم آشنا شوید.

بخش اول مقایسه تفنگ بادی 4.5 با 5.5: محبوبیت در بین مردم!

یکی از اولین زمینه ها و موضوعاتی که به نظر ما بیش از هر چیزی حائز اهمیت بود، فروش و محبوبیت در بین کاربران تفنگ های شکاری و بادی بود. معمولا افراد علاقه مند به خرید تفنگ های قوی تر هستند. مدت زمانی نسبتا طولانی، کسانی که قصد خرید این تفنگ ها با کالیبر 5.5 را داشتند با محدودیت روبرو می شدند. قوانین سفت و سختی در مورد واردات و تولید این تفنگ ها وجود داشت. البته در حال حاضر مدتی است که این ممنوعیت ها رفع شده است و امکان استفاده از تفنگ های بادی با کالیبر 5.5 نیز وجود دارد.

از یک روی دیگر معمولا هم مدل های قوی تر به دلیل تفاوت قیمت نسبتا کمی که دارند پرفروش تر هستند. چون عموما کاربران قدرت را به سرعت در این رنج ترجیح می دهند. البته این موضوع می تواند به دلیل عدم آگاهی در خصوص اسلحه های شکاری و قوانین استفاده از آن ها باشد. اما به هر حال شرط اساسی و مهمی است.


برای آشنایی بیشتر بخوانید: پنج تفنگ بادی پرطرفدار بازار ایران را بشناسیم


برد گلوله!

موضوع بعدی در مورد مقایسه تفنگ بادی 4.5 با 5.5، برد گلوله یا همان ساچمه خواهد بود. در این مورد ضد و نقیض های زیادی شنیده می شود. اما به طور کلی گلوله هایی با کالیبر بزرگ تر، نرخ حرکت و سرعت پایین تری دارند. یک تبصره دیگر در این شرایط وجود دارد.

اگر تفنگ شما در دسته بندی و رده بندی لوکس و مدل های قدرتمند باشد، به طبع این نقص رفع شده است و حتی ممکن است در برخی مدل ها، سرعت اولیه حرکت گلوله در مدل تفنگ بادی 4.5 با 5.5 یکسان باشد. در نتیجه نمی توان گفت که همیشه برد و سرعت حرکت گلوله در کالیبر های بالا کم تر و در کالیبر های پایین مناسب تر است.

به هر حال این بستگی به خرید شما خواهد داشت. اگر قصد خرید تفنگ بادی شکاری را دارید، حتما در این مورد با یک متخصص مشورت کنید.

تفاوت در هزینه ها

وقتی در مورد استفاده از تفنگ های شکاری صحبت می شود، باید بدانیم که این دستگاه های مکانیکی، با یکدیگر از نظر هزینه نگه داری و تامین گلوله تفاوت هایی دارند. متریالی که در ساخت گلوله و ساچمه استفاده می شود، آلیاژ فولاد خواهد بود. منطقا وقتی قطر گلوله کم تر می شود، قیمت نهایی تیری که برای این اسلحه ها خریداری می کنید نیز پایین تر خواهد بود.

در نتیجه کالیبر 4.5 همواره از کالیبر 5.5 ارزان تر است. اگر به دنبال یک خرید اقتصادی هستید، منطقا مدل های 4.5 برای شما گزینه بهتری است. درغیر این صورت اگر قراراست موجودات بزرگ جثه را شکار کنید، باید به سراغ 5.5 بروید و این هزینه بالا تر را به جان بخرید.

ارتعاش و لرزش های جان لوله

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید در مورد تفنگ های بادی و شکاری به آن توجه کرد، فاصله شلیکی است که در اثر ارتعاش لوله ایجاد می کنند. به طبع در مدل های 5.5 این لرزش، ارتعاش و حرکت جان لوله بیشتر خواهد بود.

چون دستگاه چکاننده ضربتی، در حین شلیک، قدرت بیشتری را خرج می کند. در نتیجه یکی دیگر از مزیت های مدل های 4.5 این است که شلیک کم نقص تری دارند. البته که قدرت در این شلیک ها نسبت به مدل 5.5 کم تر است. اما به هر حال اگر اهل شکار های خیلی حرفه ای و سریع هستید و می خواهید شلیکی که انجام می دهید خیلی دقیق باشد. اگر قصد حضور در مسابقات حرفه ای را دارید، باید به سراغ تفنگ هایی با کالیبر 4.5 بروید.

انحراف جریان باد

اگر مایل به استفاده از گلوله ای با زمان پرواز بیشتر هستید و سرعت عمل برای شما اولویت دوم است، باید کالیبر 5.5 را انتخاب کنید. در واقع  شلیک زمانی که انجام می شود، یک انحراف باد ایجاد شده و معمولا در تیراندازی در فضاهای آزاد که باد وجود دارد، این مشکل جدی تر خواهد بود.

ساچمه 4.5 در این شرایط کمی نوسان در حرکت خواهد داشت و همین طور سریع تر به زمین می افتد. در واقع این مسئله را در تفنگ های مختلف و حتی مدل های شکاری با برد مفید، موثر و نهایی مشخص می کنند. به طبع هر چه گلوله سبک تر باشد برد نهایی کم تر خواهد شد. در مقایسه تفنگ بادی 4.5 با 5.5، این موضوع اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

حفظ انرژی

موضوع حفظ انرژی نیز در گلوله های شکاری و انواع تفنگ های بادی اهمیت ویژه ای خواهد داشت. ساچمه های 5.5 انرژی بیشتری نسبت به مدل های 4.5 دارند و در نتیجه قدرت بیشتری نیز به شکار وارد خواهد شد. این قدرت تخریب پذیری بالاتری دارد. به اصطلاح شوک بیشتری به شکار وارد شده و کالیبر 4.5 نیز بر اساس قانون فشار، می تواند صرفا نفود بالاتری داشته باشد. از طرفی تخریب کم تر نسبت به 5.5 یکی از مشکلات آن است.

اگر برای شما از پای در آوردن شکار اهمیت ویژه ای دارد، باید به سراغ مدل های 5.5 بروید. در مقابل اگر اهل شکار موجودات کوچک جثه تر و پرندگان هستید، همان مدل 4.5 می تواند برای شما انتخاب بهتری باشد.

نیروی گرانش زمین

یکی از اصلی ترین و مهم ترین علت هایی که بر مبنای آن شلیک حرکت منحنی پیدا می کند، نیروی جاذبه زمین خواهد بود. نرخ انحنای کالیبر 4.5 کم تر است. در مقابل اگر قصد شلیک در قدرت بیست ژول و بالاتر را دارید، باید به سراغ نسل های 5.5 بروید. کسانی که اهل هدف زنی های فوق سریع و بهینه هستند، می خواهند دست خود را برای لرزش مدیریت و کنترل کنند، در مقایسه مقایسه تفنگ بادی 4.5 با 5.5، می توانند مدل های 4.5 را انتخاب کنند.

وزن نهایی تفنگ

اگر دوست دارید تفنگ شما از نظر وزن نهایی سبک تر باشد، در مقایسه تفنگ بادی 4.5 با 5.5، می توانید مدل های 4.5 کوچک را خریداری کنید. اسلحه های شکاری معمولا وزن زیادی ندارند، اما در صورتی که کالیبر آن ها بالاتر برود، به طبع قطر لوله و جان لوله نیز افزایش می یابد. در نتیجه سنگین تر می شوند.

جعبه ساچمه تفنگ بادی در کنار دو تفنگ بادی

جمع بندی نهایی: کدام گزینه بهتری است؟

با برسی هایی که انجام دادیم، ما بررسی و انتخاب نهایی را بر عهده خودتان می گذاریم. مدل های 4.5 معمولا ارزان تر هستند، گلوله آن ها به وفور یافت می شود و سرعت عمل بهتری دارند. در مقابل اگر مایل به استفاده از یک تفنگ با قدرت شلیک بالا و همین طور تخریب پذیری بهتر حتی در فواصل دور هستید، مدل های 5.5 می توانند خرید ایده آل تر و منطقی تری باشند.

هر دوی این تفنگ ها به شکل دست دوم نیز در بازار ایران موجود هستند. امکان تهیه و خرید تفنگ بادی دست دوم 4.5 و 5.5 در حال حاضر در سایت کمان از برندهای معتبر مانند کرال، هاتسان، گامو و… وجود دارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. مسعود
    مسعود 17 خرداد 1402 پاسخ

    یه سوال دارم شیشه اتوبوس من به قطر 5میلیمتر توسط گلوله ای سوراخ شده وکل شیشه ترک برداشته ایا تفنگ بادی 5.5 چنین قدرتی داره شیشه ماشین را سوراخ کند یا این کار توسط اسلحه گرم انجام شده؟ با تشکر

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتاقانه در انتظار نظرات شما هستیمفرم نظرسنجی
+