کمان
کمان
چگونه به اجناس دست دوم اعتماد کنیم؟

چگونه به اجناس دست دوم اعتماد کنیم؟

بر خلاف تصور عوام، اهمیت بازار دست دوم به میزانی است که بنابر مطالعات انجام شده در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته جهان همچون کانادا، استرالیا و… از اهمیت برجسته و قابل توجهی برخوردار است. در واقع امر، بازار دست دوم از چنان جایگاهی برخوردار است که از آن تحت عنوان صنعت دست دوم یاد می‌شود.

آنچنان که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد یکی از فواید اصلی بازار مذکور به محاسن آن، در عرصه حفظ سلامت زیست محیطی باز می‌گردد.

اهمیت این امر، به میزانی است که بنابر گزارشات موجود، در کشوری همچون آلمان، به عنوان صنعتی‌ترین کشور جهان، خرید پوشاک دست دوم شایع و رایج است و این رویکرد به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است.

اگرچه تلاش برای توسعه صنایع پاک، از دستور کار‌هایی به شمار می‌رود که در دهه‌ها و سالیان اخیر در کشور‌های توسعه یافته بصورت فزاینده‌ای رشد داشته، اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده انگاشت، علی رغم لحاظ کردن فناوری‌های روز و پیشرفته در عرصه‌های صنعتی و تولیدی، به هر ترتیب در بسیاری از فعالیت‌های اینچنینی، ضریبی از آلایندگی زیست محیطی ظهور پیدا می‌کند که در حال حاضر و در شرایط فعلی و موجود، نمی‌توان چنین آلایندگی‌هایی را به صفر رساند (که البته تلاش‌ها برای به حداقل رساندن این عارضه و خطر بصورتی جدی در اولویت کشور‌های توسعه یافته قرار دارد) و همین گریز ناپذیری، باعث ایجاد محبوبیت برای بازار دست دوم فروشی شده است.

البته افزایش تمایل وگرایش به کالا‌های دست دوم، درکشور ایران، عمدتا به دلایل اقتصادی است و افزایش قیمت‌ها و فاصله قیمتی میان کالا‌ها و اقلام نو و آکبند به نسبت محصولات کارکرده، باعث جذابیت این بازار، در ماه‌های اخیر شده است.

چگونه به اجناس دست دوم اعتماد کنیم؟

در گذشته افراد برای خرید و فروش اجناس دست دوم به نیازمندی‌های روزنامه مراجعه می‌کردند و با روالی بسیار آهسته به دنبال کالای موردنظر خود می‌گشتند.

چنانچه کالای مناسب خود را نمی‌یافتند مجبور بودند تا صبح روز بعد و انتشار نسخه جدید نیازمندی‌ها منتظر بمانند. اما در حال حاضر که تکنولوژی با سرعت زیادی پیشرفت کرده است روند خریداری اجناس کارکرده و دست دوم دچار تغییر و تحولاتی شده است.

ممکن است شما هم از آن دست افرادی باشید که تصمیم به خرید و فروش اجناس دست دوم از سایت‌هایی از قبیل کمان و غیره گرفته‌اند، حال ممکن است بپرسید که چگونه به اجناس دست دوم اعتماد کنیم؟ تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا راه‌های اعتماد به اجناس دست دوم را بیاموزید.

نکاتی برای خرید و فروش اجناس دست دوم

قبل از هر چیزی لازم است با نکاتی که هنگام خرید اجناس دست دوم بایستی به آن‌ها توجه داشته باشید، آشنا شوید.

با توجه به نوع کالایی که قرار است خریداری نمایید این نکات متفاوت خواهند بود، اما در حالت کلی برای خرید هر نوع کالایی باید به نکاتی توجه داشته باشید.

این نکات عبارت‌اند از:

  • ابتدا باید مشخص کنید دقیقاً می‌خواهید کالای موردنظرتان چه ویژگی‌هایی داشته باشد.
  • به سایت‌هایی همچون کمان که جهت خرید و فروش اجناس دست دوم در نظر گرفته‌شده است مراجعه کنید.
  • کالای موردنظر خود را جست‌و‌جو کنید.
  • بلافاصله پس از یافتن کالای موردنظرتان اقدام به خرید نکنید. بلکه سعی کنید کالاهای مشابه را هم بیابید.
  • پس از یافتن چندین کالا با ویژگی‌های موردنظرتان، قیمت‌های هریک را مقایسه کنید تا خریدی مقرون‌به‌صرفه داشته باشید.

کالای کارکرده اصلی و فیک یا کپی:

کالاهای دست دوم نیز همانند کالاهای نو می توانند از نظر اصالت اورجینال و یا کپی باشند.

کالای اصلی کالایست که توسط شرکت مادر طراحی و تولید شده است و از لحاظ کیفیت و مشخصات با توصیفات شرکت سازنده هماهنگی دارند.

کالای فیک یا کپی کالایست که توسط شرکت های غیر ساخته شده اند که از نام کالای اورجینال استفاده می کنند.

این کالا از لحاظ کیفیت و دوام در سطح پایین تری از نوع اورجینالش می باشد. در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید.

تا اینجا شما را با نکات کلی که هنگام خرید کالاهای دست دوم بایستی به آن‌ها توجه داشته باشید آشنا کردیم در ادامه به‌طور اختصاصی به ذکر نکاتی که در خصوص کالاهایی که امروزه افراد زیادی متقاضی خریداری محصولات کارکرده و دست دوم آن‌ها هستند می‌پردازیم.

قطعاً با به‌کارگیری این نکات می‌توانید دست به خریدی مطمئن و قابل‌اعتماد بزنید.

توجه به تفاوت قیمت محصول نو با دست دوم و راهنمایی گرفتن

به تفاوتی که قیمت محصول نو با دست دوم دارد توجه داشته باشید، چنانچه در خصوص قیمت محصول اطمینان ندارید، قیمت محصول نو را در اینترنت جست‌و‌جو نمایید. چرا که هستند افرادی که قیمت پیشنهادی‌شان برای محصول دست‌دومشان غیرمنصفانه است. همین امر موجب می‌شود که حتماً درباره قیمت محصولات به‌اندازه کافی تحقیق کنید.

گذاشتن زمانی خاص برای تست محصول

سعی کنید که قرار خود را در محل واقعی فروشنده بگذارید. هر فروشنده‌ای بعد از پرداخت کل مبلغ کالا، مشکلی را که برای کالا و جنسی که به شما تحویل داده است، پیش آید، نخواهد پذیرفت.

این هنر شماست که گفت‌و‌گو کنید و بپرسید که آیا مقدور است که بعد از چند روز تست، بخشی از هزینه یا قیمت باقی‌مانده را بپردازید.

1- قیمت بالا ندهیم!

اگر متوجه شدیم که هیچ‌کس مایل نیست وسیله ما را بخرد، بدانیم قیمتی که داده‌ایم اشتباه است، معمولاً قیمت بالا گذاشتن موقع فروش وسایل به این دلیل اتفاق می‌افتد که آن وسیله مال ماست و نه دیگران.

نکته: طبق یک تحقیق منتشرشده در مجله «علوم اعصاب، روانشناسی و اقتصاد»، افرادی که رقم بالا برای چیزی درخواست می‌کنند، دل‌بستگی فیزیکی به آن دارند و اصطلاحاً هنوز از آن دل نکنده‌اند! اقتصاددانان حتی این را اختلاف بین «آنچه فروشنده مایل به پذیرش است» و «تمایل خریدار» می‌دانند.

2- ضرب‌الاجل بگذاریم

مثلاً تصمیم بگیریم که تا ۶ ماه آینده وسیله مورد نظرمان را فروخته باشیم یا به خریدار مهلت بررسی و تصمیم‌گیری مشخصی بدهیم. اختصاص دادن زمان نهایی به فروش تصمیم‌گیری را راحت‌تر می‌کند.

3- قیمت‌های رقابتی بدهیم

اغلب مردم هنگام خرید کالاهای خود به دنبال معامله با کمترین هزینه هستند، سایت‌های بزرگ را چک کنیم و ببینیم تازه‌ترین وسیله مشابه کالای ما در چه حدود قیمتی است و اگر وسیله‌مان وضعیت خوبی دارد، حدود نصف قیمت آن نرخ‌گذاری کنیم. با وجود تورم این روزها، شاید این مبلغ از آن چیزی که موقع خرید پرداخت کرده‌ایم هم بیشتر باشد!

5- از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم

یکی از بهترین اپلیکشن‌ها برای معرفی و فروش وسایل، ‌تخصصی مورد نظر اپلیکیشن و سایت کمان است. این برنامه به‌راحتی روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود. ما می‌توانیم با این برنامه بدون هیچ هزینه‌ای اجناس و کالاهای فروشی خود را آگهی کنیم.

6- عکس‌های بهتر = پیشنهادهای بهتر

در فروش مجازی اولین چیزی که بعد از معرفی محصول، باعث جذب خریدار می‌شود، عکس‌هایی است که ما ضمیمه تبلیغ مان کرده‌ایم، خوش‌سلیقگی و کمی ذوق به خرج دادن موقع آگهی کردن وسایل باعث پیشنهاد‌های بهتری می‌شود.

نکته: تمیز کردن اقلام و قرار دادن آن‌ها در یک نقطه با نورپردازی عالی با یک پس‌زمینه شیک و گرفتن یک عکس خوب، رغبت خریداران را بالاتر می‌برد.

نکته: از اقلام کوچک‌تر با زاویه ۴۵ تا ۹۰ درجه عکس بگیریم، دقت کنیم که وسیله در عکس واضح مشخص شده باشد و عکس‌ها از زوایای مختلف باشند.

7- توضیحات کامل ارائه کنیم

هرچه جزئیات بیشتری از وسیله‌ ارائه کنیم، شانس فروش آن را بالاتر می‌بریم، مشخصات وسیله را تماماً توضیح بدهیم و همه عیوب حتی جمله خط و خش‌های روی وسیله‌مان را هم مطرح کنیم.

8- وسایل معیوب را نفروشیم

بهتر است موقع تصمیم‌گیری برای فروش یک وسیله، از سلامت آن مطمئن شویم و درصورتی‌که وسیله‌ای امکان تعمیر دارد آن را سرویس کنیم اما  اگر آن وسیله اصطلاحاً از رده خارج است، قید فروش آن را بزنیم.

چگونه به اجناس دست دوم اعتماد کنیم؟

مزیت‌های سایت کمان

  • بهره‌مندی از انواع متنوع کالاهای دست دوم تخصصی طبیعت گردی، تفنگ های بادی، آفرود، سوارکاری، جت اسکی و…
  • ثبت آگهی برای فروش کالای خود به‌صورت رایگان.
  • غیرفعال کردن آگهی در هرلحظه از زمان از سوی فروشندگان.
  • مشاهده انواع آگهی‌های موجود در اپلیکیشن بدون نیاز به ثبت‌نام.
  • طراحی ساده برای ثبت‌نام و جستجوی آسان کالا و محصولات موردنظر.
  • ارتباط آسان با فروشندگان.
  • ایمنی در خریدوفروش کالا.
  • پشتیبانی برای متقاضیان.
  • در اختیار گذاشتن اطلاعات و راهنمایی‌های ضروری برای استفاده از اپلیکیشن برای متقاضیان.

بهترین راه برای فروش لوازم دست‌دوم

بهترین راه برای فروش لوازم دست‌دوم، آگهی کردن و معرفی آن وسیله در فضای مجازی است، این کار هم مقرون‌به‌صرفه است و هم باعث می‌شود وسایل خود را زیر قیمت واقعی به دست سمسارها نسپاریم، آنچه آورده شد نکاتی است که هنگام فروش وسایل دست‌دوم به کار می‌آید.

در آخر باید گفت امروزه کسی که بر درآمدهای خود صرفه جویی می کند برنده است، شما با خرید و فروش کالای دست دوم در هزینه ها صرفه جویی می کنید و پس انداز های خود را افزایش می دهید، همچنین با فروش کالای خود در سایت های مربوطه این شمایید که مبلغ کالای خود را تعیین می کنید و کالا به مبلغ مورد نظر شما فروخته می شود.

کالاهای کارکرده در اکثر اوقات می توانند کیفیتی برابر کالاهای نو به شما بدهند ولی با هزینه ای کمتر، پس توصیه مناسب این است که برای یک بار هم شده خرید و فروش کالای دست دوم را در دستور کار خود قرار دهید و از دنیای بی حد و مرز و دسته بندی های مختلف کالای کارکرده بهرمند شوید.

اینستاگرام سایت کمان

لینک دیگر مقالات سایت کمان:

آیا از مقاله چگونه به اجناس دست دوم اعتماد کنیم؟ راضی بودید؟

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتاقانه در انتظار نظرات شما هستیمفرم نظرسنجی
+