کمان
کمان
قایق موتوری

اطلاعات اولیه در مورد 4 نوع قایق موتوری و مزایایی استفاده از آن

قایق و قایق موتوری در انواع مختلفی وجود دارند. شما می­توانید طیف گسترده‌ای از آن­ها را در بازار مشاهده کنید. این وسایل نقلیه کوچک، سوپر قایق­ها و آب­نماها و …. از مواد مختلف تولید می‌شوند و هدایت آن­ها به وسیله سیستم­های پیشرفته مختلف صورت می­گیرد.

قایق و قایق موتوری

این قایق­ها به صورت معمول از حرکت سریعی برخوردار هستند و در ساخت آن­ها از بادبان استفاده نشده است تا به وسیله باد به حرکت در­بیایند. در ادامه مطلب انواع موتور این قایق­ها و ویژگی­های منحصر به فرد آنها را مورد بررسی قرار می­دهیم.

 مزایایی استفاده از قایق موتوری

 این نوع قایق­ها نسبت به نوع موتور خود از تنوع و انواع مختلفی برخوردار هستند. موتورهای این قایق­ها در انواع بنزینی، الکتریکی و دیزلی موجود هستند. در بین آن­ها معمولاً استفاده از موتورهای الکتریکی یا برقی به دلیل سر و صدای کمی که دارند به ویژه برای ماهی­گیری و تفریح از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 قایق­هایی که دارای موتور الکتریکی هستند از توانایی چرخش بر روی آب برخوردارند که این ویژگی در موتورهای بنزینی و دیزلی وجود ندارد.

این وسایل نقلیه این امکان را در اختیار شما قرار می­دهد تا بتوانید با سرعت دیوانه­وار بر روی سطح آب حرکت کنید و توجه تمامی افرادی که در حال آفتاب گرفتن در ساحل هستند را به خود جلب کنید. یا اینکه از فضایی آرامش­بخش در میان آب­ها همراه با تابش خورشید لذت ببرید و به قسمت­های مختلف دریا دسترسی داشته باشید.

 از مزایای دیگر قایق موتوری می­توان به تنوع آن­ها در شکل، مدل و کارایی اشاره کرد. تا جایی که اگر شما به دنبال هیجان هستید و یا می­خواهید همراه با خانواده خود از یک فضای آرامش­بخش برخوردار شوید تنوع این نوع قایق­ها باعث می‌شود تا بتوانید بر اساس نیاز خود هر کدام از آن­ها را انتخاب کنید.

 این وسایل نقلیه همچنین به شما این امکان را می­دهد تا بر روی آب­های کم عمق حرکت کنید و به سمت جزایر کوچک و دورافتاده بروید.

 مزایایی استفاده از قایق موتوری

از آنجایی که در موتورهای الکتریکی سیستم احتراق وجود ندارد و مکانیزم چرخش که در داخل قایق نصب می­شود سر و صدای خیلی کمی تولید می­کند، از عملکردی آرام برخوردار هستند. به همین دلیل می‌تواند برای مسافران خود آرامش را به ارمغان بیاورد.

 موتورهای برقی این وسایل نقلیه همچنین گازهای اگزوز تولید نمی‌کنند و به محیط زیست آسیب نمی­رسانند.

 اطلاعات اولیه در مورد قایق موتوری

چیزی که باعث ایجاد تفاوت بین قایق­های معمولی و یا موتوری می­شود نحوه طراحی قسمت جلو (کمان) و قسمت عقب (استرن) آن­ها است. قسمت بعدی به بدنه قایق و در واقع کف آن مربوط می­شود.

علاوه بر این موارد هر قایق دارای قطعات منحصر به فرد با نام­های دریایی مختص به خود است. که قبل از بیان کردن انواع قایق و کشتی­های موتوری بهتر است یک نگاه کلی به اجزای اساسی و سیستم­های تشکیل­دهنده آن­ها داشته باشیم.

انواع سیستم­ها و اجزاء به کار گرفته شده در قایق و کشتی­های موتوری

به صورت کلی قایق­ موتوری از چند سیستم پیشرانه مختلف برخوردارند که عبارت­اند از:

  1. درایوها از ورودی مستقیم

این قسمت یک سیستم محرک ورودی مستقیم به شمار می­آید که اجزای تشکیل­دهنده آن، موتور بنزینی یا دیزلی، شافت فلزی و پروانه است. موتور در داخل قایق نصب می­شود. به وسیله شافت ثابت که نصب آن به روش ویژه­ای در بدنه انجام شده است، پروانه خارجی به موتور متصل می­شود. در زمانی که موتور شافت به چرخش بیفتد پروانه نیز شروع به چرخش می­کند و قایق را به وسیله آب به حرکت درمی­آورد.

درایوها از ورودی مستقیم

  1. مادربرد / قایق (استریندوز)

یک سیستم ورودی / خروجی است که استریست نامیده می­شود. این سیستم از یک موتور و یک واحد درایو قایق تشکیل می­شود. موتور درون بدنه نصب می­شود، در صورتی که نصب واحد درایو که از گیربکس، مکانیسم فرمان و پروانه تشکیل شده است به صورت خارجی صورت می­گیرد.

در زمان چرخش اسکیپر فرمان، کل واحد درایو به چرخش در­می­آید. و به همین دلیل قایق موتوری نیز به چرخش در می­آید.

  1. درایوهای غلاف

یک سیستم پیشرانه تقریبا جدید است که بیشترین کاربرد را در صنایع دستی تفریحی دارد. نصب آن در زیر قایق و به یک واحد درایو صورت می­گیرد. درایوهای غلاف برخلاف تنظیمات ورودی / خروجی در کف بدنه قایق قرار می­گیرد. آنها توانایی چرخش مستقل را دارند که این امر زمینه کنترل بهتر کشتی را فراهم می­کند.

معرفی انواع قایق موتوری

قایق­ها و کشتی­های موتوری دارای شکل و اندازه­های مختلف و متنوعی هستند. از انواع کوچک این قایق­ها می­توان قایق­های موتور غلاف و یا قایق­های بادی و یا شخصی را نام برد. در مورد کشتی­ و قایق­های تفریحی بزرگ­تر نیز می­توان به قایق بادبانی مگا اشاره کرد. در ادامه مطلب به چند نوع مختلف از قایق و کشتی­های موتوری اشاره می­کنیم.

  • قایق باس

قایق­های باس بیشترین کاربرد را برای ماهیگیری در آب­های شیرین دارند. آنها دارای یک تخته آزاد و همچنین عرشه مسطح هستند و یک گزینه عالی برای ماهیگیری در دریاچه­های داخلی و رودخانه­ها به شمار می­آیند.

قایق باس

قایق­ موتوری باس از یک موتور با کارایی بالا و همچنین تجهیزات ویژه برخوردار است که این امر باعث گران قیمت شدن این نوع قایق شده است.

  • قایق خلیج

این نوع قایق­ها قدیمی­ترین نوع قایق هستند که از آن برای ماهیگیری در آب­های کم­عمق و سواحل و یا در نزدیکی سواحل استفاده می­شود.

قایق خلیج از 18 تا 24 فوت طول برخوردار است. در تولید و ساخت آن­ها از جنس فایبرگلاس استفاده می­شود و معمولا آن­ها را مناسب ماهیگیری در آب­های شور طراحی و تولید می­کنند.

  • قایق با کارایی بالا

این نوع قایق برای بهره گرفتن هر چه بیشتر از کارایی و سرعت در کنار یکدیگر ساخته شده­اند. در طراحی و ساخت آن­ سعی می­شود قایق­ وزن مناسبی داشته باشد تا بدین وسیله سرعت آن­ افزایش پیدا کند.

از ویژگی­های این قایق موتوری می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از 2-6 کابین و صندلی برای مسافران خود
  • برخورداری موتور آن از یک سیستم درایو درونی
  • طول 25-60 فوت
  • برخورداری از حمل و نقل سریع، قدرتمند و آسان که باعث مناسب شدن آن­ها برای مسابقه و مسافرت­های سریع شده است.

قایق با کارایی بالا

  1. قایق عرشه

این نوع قایق از یک عرشه با طراحی v شکل برخوردار است و از سرعت و عملکرد بالایی نسبت به سایر قایق­ها برخوردار است.

جنس این نوع قایق موتوری از فایبرگلاس آلومینیومی است و یک گزینه ایده­آل برای تفریح کردن زوج و خانواده­ها محسوب می­شود.

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

ما را در اینستاگرام دنبال کنید .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتاقانه در انتظار نظرات شما هستیمفرم نظرسنجی
+