کمان

ویژگی‌های 1 چوب ماهیگیری مناسب

وبلاگ

۶ اسفند ۱۴۰۱ 1154 بازدید
کمان
چوب ماهیگیری و قرقره‌ی آن

ویژگی‌های 1 چوب ماهیگیری مناسب

داشتن یک ماهیگیری موفقیت‌آمیز به عوامل گوناگونی بستگی دارد؛ از مهارت‌ها و استعدادهای شخصی گرفته تا کیفیت و انتخاب درست لوازم ماهیگیری که شامل چوب ماهیگیری ، تور و موارد دیگر می‌شود.

در این میان، چوبی که برای ماهیگیری استفاده می‌کنید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که بیشتر افرادی که ماهیگیری را به عنوان یک سرگرمی و یک فعالیت مفرح انجام می‌دهند، از این شیوه استفاده می‌کنند. زیرا برای افرادی که تنها قصد دارند برای وقت گذراندن ماهیگیری کنند و فقط مصرف شخصی دارند گزینه‌ی بسیار مناسبی می‌باشد.

شکار با استفاده از چوب ماهیگیری علاوه بر این که نیازمند صرف وقت، حوصله و یاد گرفتن تکنیک‌ها و یا به قول گفتی فوت کوزه‌گری است، نیازمند انتخاب یک چوب مناسب، منعطف و باکیفیت نیز می‌باشد.

اهمیت خمیدگی انتهای چوب

ویژگی‌های یک چوب ماهیگیری مناسب

عواملی که در کیفیت و عملکرد بالا و مطلوب  چوب ماهیگیری دخیل هستند، بی‌شمار می‌باشند اما مهم‌ترین عواملی که در هنگام خرید چوب خود باید بدان آن‌ها توجه داشته باشید. این است که چوب شما چگونه طعمه و صید ماهی را مدیریت می‌کند و سوال اصلی این است که چه ویژگی‌هایی در چوب در این عملکرد موثر هستند.

در این مقاله ما قصد داریم تا چند ویژگی مهم این چوب‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم تا به راحتی بتوانید انتخاب خود را انجام دهید و  از انتخاب خود در هنگام ماهیگیری بیشتر رضایت داشته باشید.

1- قدرت چوب مورد استفاده‌ی شما

قدرت چوب شما به عنوان “ارزش قدرت” و “وزن چوب” نیز شناخته می‌شود و به طور عمومی به مقاومت و سفتی چوب در هنگام خم شدن به منظور کنترل ماهی و گرفتن آن اشاره دارد. این ویژگی باعث شده است تا دسته‌بندی‌های مختلفی برای این چوب‌ها انجام شود از جمله چوب‌های خیلی سبک، سبک، سبک میانی، میانی، میانی سنگین، سنگین و چوب خیلی سنگین.

البته لازم به ذکر است که این تنها تقسیم‌بندی موجود نمی‌باشد؛ تقسیم‌بندی‌های دیگری نیز برای آن‌ها وجود دارد اما این تقسیم‌بندی یکی از رایج‌ترین‌ها می‌باشد. همچنین وقتی از واژه‌ی سنگین و سبک استفاده می‌شود به معنی وزن آن به صور اخص نمی‌باشد و بیشتر همان قدرت خم شدن آن را توصیف می‌کند.

مسیر نخ در  قرقره تا نوک چوب

قدرت یک چوب ماهیگیری معمولا نشان می‌دهد که چه گونه‌ای از ماهی و یا چه اندازه‌ای از ماهی باید توسط چه چوبی صید شود. برای مثال چوب‌های سبک همان طور که اسمشان نیز پیداست، بیشتر برای صید ماهی‌هایی با سایز کوچک مناسب هستند.

در سمت دیگر چوب‌های سنگین برای صید ماهی‌هایی با وزن بیشتر و سایز بزرگ‌تر به کار می‌روند زیرا قدرت این چوب‌ها برای کشاندن ماهی و کنترل آن بیشتر است.

به همین منظور ابتدا بهتر است تعیین کنید که چه نوع ماهی را می‌خواهید صید کنید یا برای مثال اگر یک دریاچه در نزدیکی محل زندگی شما می‌باشد و شما آخر هفته‌ها برای تفریح و صید ماهی به آنجا می‌روید. بهتر است تحقیق کنید تا چه نوع ماهی‌ای در آن جا وجود دارد تا نوع چوب خود را با آن هماهنگ کنید.

2- میزان جنبش و حرکت چوب ماهیگیری

جنبش و حرکت بیان می‌کند که وقتی شما چوب را خم می‌کنید و به سر آن فشار وارد می‌کنید، برای برگشتن به حالت عادی خود چه سرعتی دارد و یا به زبان دیگر، چه قدر طول می‌کشد تا چوب شما از حالت خمیده به حالت عادی و صاف بازگردد. شاید بتوان گفت که از آن برای توصیف نقطه‌ی انعطاف یک چوب و این که چقدر کند، متوسط و یا سریع است نیز ‌استفاده می‌شود.

آنچه که در این جنبش و حرکت تاثیرگذار می‌باشد این است که مواد به کار رفته برای ساخت این چوب چه چیزی می‌باشد و همچنین این که متود و تکنیکی که در ساخت این چوب برای صید ماهی تعبیه شده است به چه صورت می‌باشد. دسته‌بندی بر اساس این معیار، سه بخش می‌باشد چوب‌هایی با جنبش بالا، جنبش متوسط و جنبش کم.

نحوه‌ی در دست داشتن چوب

چوب‌هایی که دارای جنبش بالا هستند خیلی کم خم می‌شوند؛ 3/1 که کمتر از اندازه‌ی خود چوب می‌باشد. این چوب برای صید ماهی‌هایی با اندازه‌ی بزرگ مناسب است. همچنین برای ماهی‌هایی که وزن بالایی دارند نیز از این نوع چوب باید استفاده کنید.

چوب‌هایی که جنبش متوسط و میانی‌ای دارند به اندازه‌ی نصف طول کل چوب خم می‌شوند و برای صید هم ماهی‌های بزرگ و هم ماهی‌های کوچک کاربرد دارند. این نوع از چوب ماهیگیری به ماهیگیران اجازه می‌دهد تا در دایره‌ی کنترلی بزرگ‌تری صید کنند و گونه‌های مختلفی نیز با عملکرد و ویژگی‌های این نوع چوب سازگار هستند.

چوب‌هایی که دارای جنبش کم هستند، به اندازه‌ی کل طول چوب شما خم می‌شوند و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای شما ایجاد می‌کنند. این نوع از چوب به طور خاص برای ماهی‌های کوچک مناسب است.

3- واکنش چوب ماهیگیری

خمیدگی بدنه در هماهنگی با نوک چوب

این ویژگی به این موضوع باز می‌گردد که سختی واکنش چوب برای قابلیت انعطاف در کل قسمت‌های آن به منظور ذخیره‌ی انرژی و آزاد کردن آن در هنگام صید به چه میزان می‌باشد.

چوب‌هایی که برای ماهیگیری استفاده می‌شوند، از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که باعث می‌شود لایه‌های مختلفی داشته باشند و هر کدام از این لایه‌ها و مواد، در میزان واکنشی که چوب در هنگام صید ماهی و درگیری با آن دارد تاثیرگذار می‌باشند.

رابطه‌ی بین واکنش و ضریب استاندارد چوب به این صورت است که هرچه ضریب آن بالاتر باشد چوب سریع‌تر انرژی ذخیره می‌کند و آن را آزاد می‌کند؛ این بدین معناست که شما بهتر می‌توانید شکار خود را کنترل کنید و با چوب در طی پروسه‌ی ماهیگیری ارتباط برقرار کنید. هرچه نوک چوب شما سبک‌تر و باریک‌تر باشد، واکنش آن نیز بهتر خواهد بود.

توجه کنید که در میان این سه ویژگی مهمی که برای یک چوب‌ ماهیگیری بیان کردیم، انعطاف و خمیدگی چوب بسیار مهم محسوب می‌شود. در واقع شاید کلیدی‌ترین عاملی که کل فرایند ماهیگیری و شکار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همین موضوع باشد.

لذا به خوبی به این ویژگی چوب خود دقت کنید تا بتوانید بهترین نوع را برای ماهی مورد نظر خود انتخاب کنید. اگر از نوع گونه‌ی ماهی‌ای که قصد شکار آن را دارید، مطمئن نیستند و یا برای شکار به جاهای مختلفی می‌روید که هر کدام گونه‌های مختلفی دارد، بهتر است از چوب‌هایی استفاده کنید که گستره‌ی وسیعی از گونه‌های ماهی را پوشش می‌دهند؛ این گونه به مشکلی بر نخواهید خورد.

چند نوع از انواع چوب‌های موجود در این حرفه

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

ما را در اینستاگرام دنبال کنید .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتاقانه در انتظار نظرات شما هستیمفرم نظرسنجی
+