کمان
کمان
مقایسه تفنگ بادی فنری با pcp

مقایسه تفنگ بادی فنری با pcp (پی سی پی) – راهنمای خرید

مثل تمامی سلاح های موجود در بازار جهان، تفنگ های بادی نیز انواع مختلفی دارند. در این رده مدل های شکاری معمولا تحت دو دسته بندی شناخته می شوند و به همین منوال ما تصمیم گرفتیم مقایسه تفنگ بادی فنری با pcp بپردازیم.

دو مورد از پرفروش ترین، متداول ترین و محبوب ترین سیستم هایی که سالهاست مورد استفاده قرار می گیرند و هنوز هم تکنولوژی بروزی که بتواند صرفه اقتصادی تولید و بهره وری این دو را داشته باشد، ابداع نشده است. در صورتی که قصد خرید تفنگ بادی شکاری را دارید، احتمالا می دانید طیف محصولاتی که در بازار در این دسته بندی عرضه می شود بسیار وسیع است.

حتی شما امکان خرید تفنگ پی سی پی دست دوم یا مدل های فنری و فنر پیستون به صورت کارکرده را نیز خواهید داشت. با توجه به این که تفنگ یک کالای مبتنی بر الکترونیک و… حداقل در مدل های بادی و سبک نیست، در نتیجه خرید دست دوم آن نیز ریسک زیادی به حساب نمی آید.

اما بحث ما مقایسه روش های خرید و یا توضیح در مورد بازار ایران نیست. بلکه قصد مقایسه تفنگ بادی فنری با pcp را خواهیم داشت. دو دسته بندی محبوب و پرفروش که هم در بازار ایران، اروپا و جهان همواره جز اولویت های اصلی انتخاب هستند.

پیش از هر چیزی اجازه دهید نخست با دو دسته بندی به صورت کامل آشنا شویم. این که اساس کار تفنگ های پی سی پی و فنری چگونه است، می تواند کمک زیادی به انتخاب یک مدل مناسب برای کاربر کند. همان طور که از تیتر مقاله مشخص است، قصد ما ارائه راهنمای خرید هم خواهد بود.

مقایسه تفنگ بادی فنری با pcp

تفنگ گازی یا PCP پی سی پی چیست؟

تفنگ های گازی یا پی سی پی با عنوان پنوماتیک قبل از شارژ شناخته می شوند. در واقع از هوای فشرده سازی شده برای حرکت پیشرانه به جهت شلیک استفاده نموده و مخزن هوای این تفنگ ها با استفاده از پمپ دستی که به صورت فشار قوی تعبیه شده است پر خواهد شد. این مخزن چیزی شبیه به فضای خلا است. پس از پر شدن مخزن، اسلحه به سطح فشار نرمال می رسد. این سطح فشار توسط یک سیستم فوق العاده بهینه کنترل می شود.

پس از کشیدن ماهیچه، کاری که انجام می شود این است که دریچه باز شده و سپس انفجار سریع هوای فشرده آزاد گردیده و یک پلتفرم بشکه ای مانند، گلوله را تا جایی فشار می دهد که وارد جریان حرکتی جان لوله شود. با هر بار شلیک اسلحه، فشار و باد هوای موجود در مخزن به مرور کاهش می یابد. عموما هم انتخاب و مقایسه تفنگ بادی فنری با pcp برای کسانی که به تازگی وارد این حوزه شده اند کار نسبتا دشواری به حساب می آید. در نهایت آن ها روی مزایا و معایب این دو اسلحه به یک نتیجه جامع نمی رسند.

تفنگ های پنوماتیک با هوای فشرده که با نام PCP در بازار شناخته می شوند، توانستند گوی رقابت را از مدل های فنری بربایند و در این عرصه موفقیت های بزرگی را برای شرکت های سازنده خود ایجاد نمودند. البته هر دوی این مدل ها یک سری مزیت ها و معایب دارند. این طور نیست که تمام بازار به نفع مدل های پی سی پی باشد.

تصویر تفنگ بادی پی سی پی

مزایای مهم تفنگ های پی سی پی PCP

منطقا وقتی قصد خرید تفنگ بادی پی سی پی را دارید، به دنبال مزیت ها هستید. البته این مزیت ها در مورد مدل های مختلف ممکن است کمی با هم متفاوت باشد. اما اصل موضوع این است که ساختار پی سی پی، یک مکانیزم به مراتب پیشرفته تر و کم دردسر تر نسبت به مدل های فنری به حساب می آید. اگر قدرت بدنی ندارید، ممکن است استفاده از تفنگ های فنری برای شما تبدیل به یک عذاب شود. در ادامه البته اشاره خواهیم داشت به مهم ترین ویژگی های مثبت این تفنگ ها.

  1. مزیت کلیدی و مهم این تفنگ ها این است که فوق العاده کم صدا هستند. در بحث مقایسه تفنگ بادی فنری با pcp در مورد سیستم انتقال فشار بر مبنای پنوماتیک اشاره کردیم. ساختار پنوماتیک بر خلاف فنر و پیستون به گونه ای است که سر و صدای زیادی ایجاد نمی کند.
  2. دقت تیراندازی در مدل های PCP فوق العاده بالا است. دلیل اصلی آن نیز عدم ارتعاش لوله خواهد بود. بر مبنای این روش مسلح کردن، خبری از حرکت پیستون نیست و در نتیجه تفنگ با دردسر کم تری عملیات انتقال گلوله به جان لوله را انجام می دهد.
  3. عملکرد سریع تر و مسلح شدن بدون دردسر تفنگ های پی سی پی، مزیت اساسی و مهم دیگری است که باید حتما به آن اشاره می شد. در واقع باز هم نیاز به باز و بسته کردن لوله مشابه مدل های فنری نخواهید داشت. در نتیجه نه وقت شما گرفته می شود و نه در موقعیت های خاص، نیاز است که وقفه ایجاد شود.
  4. سرعت بالای مسلح شدن بخصوص در شکارهای حرفه ای می تواند یک مزیت مهم و حیاتی باشد. بخصوص اگر قرار باشد با یک حیوان عظیم الجثه روبرو شوید که خیلی به شما فرصت مسلح کردن و آماده سازی اسلحه را ندهد.
  5. امکان شلیک پس از اولین بار مسلح کردن به صورت پیاپی وجود دارد.
  6. در تفنگ های پی سی پی، یکی از مهم ترین مزیت ها گلوله هایی با کالیبر های قطور تر و بزرگ تر است.
  7. معمولا تفنگ های PCP نسبت به مدل های فنری سبک تر، کامپکت تر و جمع و جور تر طراحی می شوند.

معایب کلیدی تفنگ های PCP پی سی پی

وقتی در مورد مزایای یک محصول صحبت می شود، به شکل معمول، بحث معایب هم جالب توجه خواهد بود. در مبحث مقایسه تفنگ بادی فنری با pcp، اشاره کردیم که مدل های پی سی پی بسیار سریع هستند. البته که این سرعت و این همه کارآمد بودن یک سری معایب نیز برای این محصولات به وجود می آورد.

  1. تفنگ های پی سی پی همیشه گران تر از مدل های فنری هستند، در نتیجه اگر قصد انتخاب یک تفنگ شکاری اقتصادی را دارید، خیلی نمی توان روی گزینه های پی سی پی مانور داد. مدل های فنری چند برابر از چیزی که فکر می کنید ارزان تر هستند.
  2. تفنگ های PCP نیاز به تجهیزات شارژ خواهند داشت. از جمله آن ها می توان به کپسول های مخصوص اشاره کرد که البته در شرایط فعلی بازار، وارداتی بودن این محصولات و قیمت ارز، خیلی هم ارزان به حساب نمی آیند.
  3. تعمیرات این تفنگ ها بسیار تخصصی بوده و از عهده هر کسی بر نمی آید. در نتیجه اگر در زمینه نگه داری و استفاده از انواع تفنگ های بادی مهارت ندارید، ممکن است کمی در این مورد دچار دردسر شوید.
  4. مخزن آبگیر و پمپ های دستی یا مدل های کمپرسور فشار قوی و مخزن فیبر کربن نیز از جمله اقلامی هستند که در کنار تفنگ PCP باید خریداری شوند. در نتیجه اگر خیلی اهل هزینه برای اسلحه شکاری نیستید، این می تواند برای شما یک عیب کلیدی به حساب بیاید.
  5. البته در بازار ایران، همواره این دردسر وجود دارد که گاهی در مدل های خاص، شما حتی امکان تامین قطعات جانبی و اکسسوری های این تفنگ ها را نداشته باشید.
تفنگ بادی فنری دوربین دار

تفنگ بادی فنری چیست؟

در مقابل مدل های تفنگ بادی فنری نیز عرضه شده اند که البته تولید آن ها در سطح وسیع ترب به دلیل قدمت بیشتر بوده و معمولا در ایران هم بیشتر استفاده از آن ها رواج دارد. این مدل ها هزینه فوق العاده کم تری دارند و از نظر قیمتی نیز به مراتب ارزان تر هستند. پیستون و فنر اصلی به صورت ارتجاعی، عملیات شلیک را انجام می دهد.

پایین دادن لوله سلاح و انتقال فشار به عقب پیستون موجب می شود که این فنر تا مرز قفل شدن کامل گیره جمع شده و در نهایت گیره انتهای پیستون نیز به گیره ماشه برخورد می کند. در این حالت ماشه سفت می شود و عملیات شلیک به همین راحتی انجام می گردد.

چکاندن ماشه تفنگ های بادی شکاری در نوع فنری موجب می شود که پیستون آزاد شده و به راحتی تیر به سمت هدف حرکت کند. به همین دلیل است که در تفنگ های بادی فنری، عملیات مسلح کردن از طریق باز کردن لوله سلاح انجام می شود. در صورتی که این کار انجام نشود اسلحه مسلح نخواهد شد. همین طور اگر لوله کامل باز و بسته نشود، باز هم هیچ اتفاقی نمی افتد و پیستون دقیقا فشار مورد نیاز را تشخیص نمی دهد.

قطعات و اجزای تشکیل دهنده تفنگ بادی

مزایای اساسی تفنگ های بادی فنری

همیشه تفنگ های گران تر و جدید تر، نمی توانند انتخاب بهتری باشند. در مقایسه تفنگ بادی فنری با pcp در خصوص مزیت های مدل های پی سی پی به اندازه کافی صحبت شد. حالا لازم است اشاره ای داشته باشیم به مدل های بادی فنری که در ایران به رغم داشتن قیمت ایده آل، معمولا گزینه های پرفروش تر و مناسب تری هستند. در صورتی که قصد خرید تفنگ بادی ارزان قیمت را دارید، می توانید محصولات برند های محبوبی مانند هاتسان، کرال، گامو و… را بررسی نمایید.

  1. اولین مزیت کلیدی و مهم محصولاتی که بر مبنای فشار پیستون ساخته می شوند این است که فوق العاده ارزان تر هستند. شما می توانید مدل های 4.5 و 5.5 این تفنگ ها را به مراتب ارزان تر از نمونه های پی سی پی یا فشار پیستونی تهیه کنید.
  2. از طرفی این مدل ها نیاز به شارژ و خرید تجهیزات گران قیمت ندارند. همان طور که اشاره شد، ساختار ساده ای دارند. اگر نگاهی به درون این تفنگ ها بیندازید. صرفا با پیستون، فنر و متعلقات مواجه می شوید. حتی می توانید با کمی حرفه ای شدن در استفاده از مدل های بادی فنری، خودتان آن ها را باز و سرویس کنید. سرویس کردن نیز شامل قرار دادن قطعات در گازوئیل و یا روغن کاری آن ها خواهد شد.
  3. نگه داری و تعمیرات راحت وامکان تامین قطعات و اقلام جانبی این تفنگ ها و قیمت پایین گلوله تفنگ بادی فنری، از جمله مهم ترین و اساسی ترین مزیت هایی است که باید در بحث مقایسه تفنگ بادی فنری با pcp به آن اشاره کنیم. از یک روی دیگر، فنر آن ها نیز در نهایت پس از 5 هزار بار شلیک نیاز به تعویض خواهد داشت که این کار در کم تر از 10 دقیقه قابل انجام است.

معایب تفنگ های بادی فنری

در مقابل تفنگ های بادی فنری یک سری معایب دارند که برای استفاده کنندگان حرفه ای اهمیت ویژه ای خواهد داشت. در واقع اگر شما هم علاقه مند سفت و سخت تفنگ های بادی روز دنیا هستید، معمولا باید به سراغ مدل های پی سی پی بروید که از این نظر ویژگی های به مراتب بهتری دارند که در بخش مزایای این تفنگ ها، به آن ها اشاره داشتیم.

  1. دقت ناشی از ضربه یا اصطلاحا لگد در این تفنگ ها پایین می آید. در تمام دنیا وقتی یک تفنگ شدت ضربه و ارتعاش لوله زیادی داشته باشد، منطقا نمی تواند در مسیر درست شلیک کند. البته که لازم است شما تمرکز و دقت فوق العاده بالایی در استفاده از این تفنگ ها داشته باشید در غیر این صورت دچار مشکل خواهید شد.
  2. معمولا مسلح کردن تفنگ های بادی کار سختی است. این کار برای کسانی قد کوتاهی دارند هم یک دغدغه است. از طرفی مسلح کردن آن اگر به درستی انجام نشود، تفنگ عملکرد درستی نخواهد داشت. ضمن این که اشتباه مسلح کردن تفنگ می تواند موجب شکستن فنر و آسیب به پیستون شود. در نتیجه یکی از مهم ترین مسائل در مورد نگه داری این تفنگ ها، یادگیری مسلح کردن آن است.
  3. صدای بلند، ضربه بیشتر بخصوص در کالیبر های بزرگ تر، یکی دیگر از عواملی است که باعث می شود در مقایسه تفنگ بادی فنری با pcp، ما نمره قبولی را به مدل های پی سی پی بدهیم.

خرید تفنگ بادی پی سی پی دست دو در بازار ایران

خرید تفنگ بادی پی سی پی به صورت دست دوم مزیت های خاص خودش را دارد. البته که باید در هنگام انجام این کار دقت لازم را داشته باشید. تیراندازن و علاقه مندان به شکار نیز امروزه با توجه به وارداتی بودن این محصول ترجیح می دهند که آن را به صورت کارکرده خریداری کنند. حتما این کار باید با حواس جمع انجام شود. معمولا به راحتی می توان این کار را انجام داد. قدرت شلیک، دقت و همینطور میزان بودن ستون درجه آن و عدم آسیب فیزیکی، از جمله اساسی ترین و مهم ترین موارد و فاکتورهایی است که باید در هنگام خرید تفنگ بادی pcp دست دوم به آن توجه داشته باشید.

برندهای زیادی نیز در بازار تفنگ های پی سی پی حضور دارند که هر کدام از آن ها بنا به مزیت های خاصی که دارند در طول این سال ها شناخته شده اند. هاتسان، کرال، رکسی، اف ایکس، گامو و… از جمله محصولاتی هستند که در دسته بندی مدل های پی سی پی، اقدام به تولید تفنگ های بی نظیری کرده اند که هم در خاطرات باقی مانده و هم جز پرفروش ترین این شرکت ها هستند.

خرید تفنگ بادی فنری دست دوم در بازار ایران

تفنگ های بادی فنری به طور کلی یک دسته بندی فوق العاده ارزان به حساب می آیند. در مقابل، وقتی اقدام به خرید نمونه دست دوم می کنید، این ارزانی به مراتب بیشتر به نفع شما خواهد بود. چون این مدل ها ساختمان و طراحی پیچیده ای ندارند، در نتیجه حتی اگر دچار مشکل هم شوند، به راحتی و با کم ترین هزینه تعمیر می شوند. حتی کسی که قصد فروش تفنگ بادی فنری دست دوم را دارد، می تواند به راحتی آن را سرویس و یا فنر تفنگ را تعویض کند.

هزینه پایین نگه داری و عدم بهره گیری از سیستم هایی نظیر پنوماتیک و… موجب شده که این محصول به زعم ساده بودن، یک انتخاب عالی برای کسانی باشد که ترجیح می دهند تفنگی کاربردی، دم دستی و البته ارزان قیمت بخرند.

قسمتهای مختلف تفنگ بادی دست دووم

نکات مهم استفاده و نگه داری از تفنگ های pcp

در صورتی که به تازگی یک تفنگ بادی پی سی پی تهیه کرده اید، باید نکاتی را در مورد این محصول محبوب بدانید. در این صورت هم بازدهی آن بیشتر می شود و هم به طور کلی می تواند یک سیستم بی عیب و نقص برای سالهای متمادی استفاده باشد. فراموش نکنید که به هیچ عنوان نباید به تفنگ های بادی خالی شلیک کرد. این در مورد هر دو مدل فنری و پنوماتیک صدق می کند. به هیچ عنوان ساچمه های ناقص و خراب را درون تفنگ پی سی پی خود قرار ندهید.

این مورد شاید در مورد مدل های فنری خیلی جدی نباشد. اما می تواند سیستم انتقال قدرت و حرکت به جان لوله را در تفنگ شما خراب کند. آسیب دیدن خوان اسلحه شما نیز موضوع مهم دیگری است که باید نسبت به آن حساس باشید.

شارژ بودن تفنگ برای مدت زمان طولانی می تواند موجب فرسوده شدن سیستم کمپرس هوای آن شود. در این حالت فنر هم ضعیف خواهد شد و در نتیجه آن هم دقت تفنگ پی سی پی شما کم می شود و هم نرخ انتقال و گردش اولیه گلوله به مراتب از چیزی که انتظار دارید کم تر می شود.

به هیچ عنوان قسمت های فلزی تفنگ بادی خود را در معرض برخورد رطوبت و گرد و غبار قرار ندهید. این کار باعث می شود که آلیاژ های فلز زنگ زده و به مرور توانایی و کیفیت خود را از دست دهند. بهترین محل برای نگه داری تفنگ های بادی پی سی پی ، کاور مخصوصی است که معمولا به صورت لوازم جانبی می توان آن را در بازار تهیه کرد.

تصویر تفنگ بادی فنری و پی سی پی

نکات استفاده و نگه داری تفنگ بادی فنری

در مورد مدل های بادی و فنری نیز فرمول کلی نگه داری تا حدودی شبیه به مدل های پی سی پی است. برای این که پیستون و فنر در این نسل از تفنگ های بادی بهتر حرکت کند، پیشنهاد می کنیم که بعد از هر هزا تا دو هزار شلیک، روغن داخل سیلندر بریزید. البته به سراغ روغن هایی بروید که مخصوص این کار ساخته شده اند. در غیر این صورت دمای سوخت آن ها پایین بوده و حرکت پیستون دچار مشکل می شود.

نظارت تفنگ های بادی فنری نیز یکی از مهم ترین و اساسی ترین اصول نگه داری است. حواستان باشد که حتما این کار را پس از هر بار تیراندازی مفصل انجام دهید. معمولا برای یک تا پنج گلوله نیازی به وسواس نخواهد بود. می توانید با شلیک ساچمه هایی که به جهت نظافت این تفنگ ها طراحی شده اند، به راحتی این کار را انجام دهید. در غیر این صورت سنبه می تواند راه حل شما باشد. آغشته کردن پارچه به گازوئیل و یا روغن های مخصوص تنظیف لوله تفنگ نیز راهکار بعدی است. به هیچ عنوان از آب برای تمیز کردن بدنه این تفنگ ها استفاده نکنید.

نباید ساچمه های شما معیوب باشد. در غیر این صورت خوان تفنگ دچار مشکل خواهد شد.

جمع بندی نهایی: کدام یک بهتر است؟

در درجه اول باید بدانید که نمی توان با قطعیت گفت کدام نوع بهترین است.

به طور کلی و در مقایسه تفنگ بادی فنری با pcp (مدل های پی سی پی)، در خصوص ویژگی های مثبت و منفی هر دو نسل صحبت شد. مدل های پی سی پی پیشرفته تر، بهینه تر، سبک تر و البته گران تر هستند. نگه داری از آن ها دردسرهای خاص خود را دارد. در مقابل تفنگ های بادی فنری معمولا ارزان تر، کم دردسر تر و ساده تر هستند. در نتیجه برای نگه داری آن ها نیز لازم نیست هزینه های زیادی را به جهت خرید پمپ و… صرف کنید.

اما از طرفی تفنگ بادی فنری، سر و صدای زیادی دارد. لگد آن بیشتر است و عموما در عملکرد هایی که نیاز به سرعت بالا وجود دارد، نمی تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. در این موارد، اگر هیچ تجربه ای در خصوص خرید تفنگ بادی ندارید، پیشنهاد می کنیم که از مشاوره های یک فرد متخصص و حرفه ای در این زمینه استفاده کنید و به سراغ برند های معتبر و شناخته شده بروید. هاتسان، کرال، مورینی، ریتای و گامو از جمله موفق ترین، پرفروش ترین، با تجربه ترین و شناخته شده ترین برند ها در حوزه تولید این مدل تفنگ ها در هر دو دسته بندی فنری و پی سی پی یا پنوماتیک هستند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتاقانه در انتظار نظرات شما هستیمفرم نظرسنجی
+